Baby Hello Kitty

Thursday 1 March 2012

Gelagat insan suatu hari

   Teringat lagi satu peristiwa pada petang yang damai,aku diajak teman bersiar-siar ke daerah kecil kelahiranku. Kami duduk di satu gerai yang menyediakan juadah kegemaranku, Sate. Aku perhatikan gelagat setiap susuk tubuh yang masing-masing sibuk di gerai itu. Daripada menarik pelanggan untuk duduk di gerai mereka sehinggalah mengelap titisan keringat di dahi. Penat barangkali,monolog aku sendiri.



       Namun apa yang sangat menarik perhatian aku dan mungkin juga beberapa manusia lain di sekeliling aku pada waktu itu ialah seorang lelaki sujud di pesisir pantai. pada mulanya gelagat itu tidak menarik perhatian, tetapi setelah aku perhatikan setiap pergerakannya, rupa-rupanya dia seakan-akan solat! Aku terfikir bagaimana jika ombak datang ketika lelaki itu sedang sujud? pasti tubuhnya basah terkena air laut, dan tidak lama selepas aku membayangkan, benar, ketika sujud ia ombak datang. Lelaki itu basah. Terdengar suara-suara di gerai sebelah mengatakan lelaki itu kurang siuman. Kurang siuman? tetapi setiap gerak-geri pergerakannya menunjukkan dia sedang solat. Aku juga tertanya-tanya,memang benar solat, tetapi mengapa harus di pesisir pantai?






    Aku lihat dia menadah tangan,pasti berdoa bisik hatiku. Kemudian meraup muka. Terbit rasa kagum, simpati dan sedikit musykil terhadap lelaki itu. Aku dengar bunyi ketawa terbahak-bahak sekumpulan lelaki yang juga pelanggan gerai makan di sebelah kami. Sambil mata mereka masing-masing tertumpu ke arah lelaki itu. "Memang dasar orang gila,orang sembahyang di darat dia sembahyang di laut, memang gila!" Begitulah respon kumpulan lelaki yang aku lihat berpakaian selekeh. Spontan aku menggeleng,monolog hatiku, "sekurang-kurangnya dia solat". Siapa kita untuk menghukum, tiada siapa tahu mungkin amalannya tadi mungkin diterima tuhan.  






     
Aku lihat gelagat manusia di sekelilingku untuk hari itu,terlalu mudah bersangka buruk,menilai terlalu cepat bermula dengan pendengaran dikuatkan lagi dengan  pandangan. Pernah juga aku terbaca satu artikel dalam majalah Solusi, "Peoples are tend to believe what they heard than what they see". Benarlah,tidak dapat disangkal lagi,ungkapan itu sesuai dengan situasi yang pernah aku lalui pada hari itu. Tetapi,mungkin apa yang dilihat dan didengar itu belum tentu jawapan kepada segala persolan. Mungkin juga lelaki tersebut tidak gila.  

    Babak hari itu aku lihat dengan berlalunya lelaki itu dengan membawa sebuah guni yang sarat dengan tin. Sekurang-kurangnya lelaki itu tahu berusaha mencari rezeki. Paling penting, kehadirannya sedikit pun tidak menganggu,tetapi cuma menimbulkan suara-suara sumbang mencemuh daripada segelintir manusia yang terlalu cepat menilai tanpa menyelidiki dahulu.  

1 comment:

Bobblehead Bunny Bobblehead Bunny