Baby Hello Kitty

Thursday 8 March 2012

Variasi pengertian 1 Malaysia





Pelbagai persepsi dilontarkan diutarakan mengenai konsep 1 Malaysia yang diungkapkan oleh Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak. 1 Malaysia diungkap bertepatan visi kerajaan yang memacak matlamat berpaksikan keutamaan kepada rakyat dan juga  pemacuan pencapaian negara iaitu “rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”. Sebagai metaforanya, Malaysia merupakan matahari yang menyinari sebuah rumah manakala 1 Malaysia merupakan bumbung tempat berteduh, tiang asasnya pula pelbagai rancangan dan strategi kerajaan dalam memacu pembangunan dan paling penting lantai asasnya sebagai asas kekukuhan iaitu rakyat Malaysia yang bersatu padu membina jati diri masing-masing di bawah naungan negara Malaysia. 



1 Malaysia merupakan suatu mekanisme terbaik dalam memacu negara dalam mencapai matlamat wawasan 2020 suatu pandangan jauh yang diharap dapat direalisasikan.  1 Malaysia memfokuskan kepada keharmonian rakyat berbilang kaum dikekalkan perpaduannya dalam kemajmukan,kepelbagaian agar menjadi tunjang kekuatan malasyia sebagai 1 teras kukuh dalam menghadapi cabaran mendatang.  Lihat sahaja nilai yang diterapkan dalam konsep 1 Malaysia iaitu budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan, kesetiaan, meritokrasi, pendidikan dan integriti. Nilai-nilai murni ini jika setipa rakyat mengembleng semangat 1 malaysia mampu memacu ke arah pembangunan negara yang mapan. Apabila setiap prinsip nilai ini diamalkan sekaligus mampu mebudayakan rakyat menjadi positif dalam mendepani cabaran globalisasi.










Konsep ini juga bukan sekadar omongan kosong kerajaan dalam mengambil sikap prihatin terhadap rakyat.  Ianya diterima dengan positif oleh hamper setiap rakyat di negara ini.  Keberkesanannya tidak dapat dinafikan apabila terdapatnya inisiatid kerajaan seperti produk 1 Malaysia yang dapat membantu mengurangkan beban rakyat kerana produk 1 Malaysia ini berkualiti dan dijual 30 hingga 40 peratus rendah harganya. Selain itu, melalui program ‘sara 1 Malaysia’pula menjadikan golongan berpendapatan rendah untuk menabung dan melabur.  Baucer buku 1 Malaysia membantu pelajar di setiap institusi pengajian tinggi bagi manfaat pembelajaran. 




Kesimpulannya, kini, 1 Malaysia dilihat semakin diterima, gah di persada  hati setiap rakyat.  Pengertiannya diharap menjadi senada dan koherens apabila diacu pertanyaan mengenainya.  Hal ini bagi menghindarkan rakyat Malaysia ditempatkan di kelas kedua yang rendah mentalitinya.  Konsep 1 Malaysia diharap mampu memupuk semangat kekitaan seterusnya menjadikan Malaysia gah dipersada dunia. 


1 comment:

  1. SATU..............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????------> acong oil

    ReplyDelete

Bobblehead Bunny Bobblehead Bunny